|

Porządek to wybór!

„Porządek to wybór”, tym hasłem promuje swoją działalność jako Pani Porządku. Ty decydujesz, jaka jest twoja definicja porządku i czy jest to zorganizowany i metodyczny system przechowywania, czy jednak twoja własna interpretacja, w której czujesz się dobrze. Jednak pamiętaj, że uporządkowane wnętrze to sposób na lepsze
i łatwiejsze życie na co dzień.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie są korzyści porządku,
  • czym jest decluttering, czyli odgracanie przestrzeni,
  • jakie wartości niesie ze sobą proces profesjonalnej organizacji przestrzeni,
  • a także poznasz kilka praktycznych sposobów na uporządkowanie swojego wnętrza.

Jakie korzyści niesie ze sobą uporządkowane życie?
Gdy opowiadam o swojej działalności jako Pani Porządku oprócz tego, że mówię, że porządek to wybór, to mówię też, że: „porządek to więcej przestrzeni, czasu i pieniędzy”.
Porządek daje więcej przestrzeni, wydaje się być rzeczą oczywistą, łatwiej funkcjonuje się we wnętrzu, w którym wiemy, co, gdzie co się znajduje i nie musimy się nad tym zastanawiać.

Porządek to więcej czasu. Wielu z nas zdarzyło się nerwowo biegać po domu z retorycznym pytaniem: „Gdzie to jest?!” Poranki stają się łatwiejsze, gdy wiesz, że ulubione ubrania są w szafie, a nie w praniu i łatwiej zrobić poranną kawę bez wyjmowania z szafki innych kuchennych akcesoriów niż ulubiona filiżanka.

Czym jest decluttering i profesjonalna organizacja przestrzeni?

Decluttering, tłumaczony na język polski jako odgracanie, to w ramach usługi Pani Porządku, proces fizycznego i mentalnego wsparcia w procesie pozbywania się nadmiaru rzeczy. W tym procesie pomagam Ci podjąć decyzje co do pozostawienia lub pozbycia się danej rzeczy, jak również wspieram w całym procesie chociażby wyciągając
rzeczy na przykład z szafy i układając je w odpowiednie kategorie co do których będzie podejmowana decyzja.
Jednak decluttering nie jest tylko wyrzuceniem rzeczy do kosza, zawiera też funkcję odpowiedzialności i nie mam tu na myśli tylko segregacji. Nadmiaru rzeczy można pozbyć się w z korzyścią dla siebie albo innych np. poprzez sprzedaż na platformach internetowych czy wsparciu sklepów charytatywnych.

W parze z declutteringiem, czyli odgracaniem przestrzeni, idzie też profesjonalna organizacja przestrzeni, kiedy rzeczy, które pozostają w Twoim wnętrzu, zostają uporządkowane sposób przemyślany i efektywny dla Ciebie i Twojego stylu życia.

Profesjonalna organizacja przestrzeni to nie tylko kupowanie drogich pojemniczków, które jednakowo do siebie będą pasować – to sposób na to, aby Twoja codzienność była łatwiejsza.

Kilka sprowadzanych metod na uporządkowanie wnętrza
Moja metoda rozpoczyna się od tego, że znajdujesz sobie wygodne i spokojne miejsce i wyobrażasz sobie, że jak
będzie wyglądać Twoje uporządkowane wnętrze. Kiedy masz już tą wizję tworzysz plan działania, ale realny.
Na porządkowanie wybierasz dzień, w który jesteś wypoczęta, a nie po ciężkim tygodniu pracy.

Następnie pora przystąpić do działania. Porządkowanie najlepiej zacząć od wyrzucania śmieci, bo to najprostsze.
Z porządkowanego pomieszczenia zabierasz rzeczy, które ewidentnie do niego nie pasują np. suszarkę do prania
z sypialni czy kosmetyki z kuchni.

Ważne!
Pamiętaj o tym, że porządek to nie tylko wybór, ale też poczucie sprawczości. Znasz to uczucie, kiedy wchodzisz
do nieuporządkowanej kuchni, a po kilku prostych działaniach blaty są czyste, naczynia umyte.

To jest właśnie
daje Ci poczucie dobrze wykonanego zadania: potrafisz robić rzeczy dobrze i skutecznie.

Jeśli wybrałaś już przestrzeń do porządkowania, najlepiej zacząć od metody, którą poznałam na moim kursie zawodowym, czyli metody „wyprowadź się” nawet jeśli postanawiasz posprzątać, dzisiaj jedną szufladę – wyjmij wszystkie rzeczy. Podziel je na kategorie. Pozbądź się śmieci. Pozostałe rzeczy zorganizuj i umieść albo w szufladzie albo we właściwych pomieszczeniach. W tym miejscu często pojawia się pytanie, jakie rzeczy zostawisz. I tutaj jest na to kilka metod.

Światowy fenomen porządkowania przestrzeni, czyli postać Marie Kondo sugeruję, żeby zostawiać rzeczy, które
sprawiają nam radość. Ta metoda ma tą zaletę, że posiadasz rzeczy, które faktycznie do Ciebie pasują i które są
dla Ciebie dobre.

Bardzo efektywna jest Metoda 4P, gdzie w procesie porządkowania zostawiasz, tylko rzeczy, które są:

  • piękne,
  • przydatne,
  • pamiątkowe,
  • potrzebne.

Są też ekstremalne metody porządkowania, gdzie najpierw musisz sobie wyobrazić, że właśnie stajesz przed momentem przeprowadzki. Pakujesz cały swój dobytek do kartonów, potem przez wybrany okres czasu wyciągasz, z tych kartonów tylko rzeczy, które są Ci potrzebne. Po zakończeniu tego okresu czasu pozbywasz się wszystkich tych które, nie zostały wyciągnięte. Według mnie ta metoda dla polskich realiów ma pełną wadę, ponieważ nasze życie charakteryzuje się pewną sezonowością, nawet jeśli popatrzymy na tylko ubrania.

Wskazówka!

Dodam jeszcze wskazówkę dla osób, które mają problem z pozbywaniem się rzeczy, bo przecież „one się jeszcze przydadzą”. Jeśli masz taką wątpliwość spakuj te rzeczy do osobnego pudełka i schowaj głęboko w szafie.
Po wybranym przez siebie okresie czasu wróć do tego pudełka i zobacz, ile rzeczy z niego wyciągnęłaś. Może się okazać, że te rzeczy już nie są potrzebne w Twoim życiu i można się ich odpowiedzialnie pozbyć.

Dlaczego daję sobie prawo mówieniu o porządku?

Porządkuje, odkąd pamiętam.

Gdy zaczynał się rok szkolny układałam książki i zeszyty w równe stosy, gdy wyjeżdżałam na wakacje pieczołowicie planowałam zawartość walizki, w ramach odpoczynku układałam rzeczy w kuchennych czy łazienkowych szafkach.

Jednak z biegiem lat przekonałam się, że to nie rzeczy niosą wartość
w życiu. Mam za sobą doświadczenie zakupoholizmu.

Skończyło się tak że dziś wiem, że szafa pełna markowych sukienek nie jest drogą do szczęścia. Z kolei porządek może być drogą do poczucia sprawczości.


Jak to jest w wielu historiach z ostatnich lat pandemia wiele zmienia w moim myśleniu. Dobitnie uświadomiła, że domowe przestrzenie muszą być dla nas wspierające i dobrze zorganizowane. Miejsca, w którym tylko sypialiśmy, stały się jednocześnie: domowym biurem, restauracją, salą zabaw, kinem, siłownią.

Uwielbiałam oglądać programy w stylu „Perfekcyjna Pani Domu”. Siedziałam na kanapie i marzyłam o tym, żeby mieć firmę, która czerpie dochody z składania ubrań. Siedziałam i marzyłam i nic w tym kierunku nie robiłam poza oglądaniem takich programów i może jeszcze przeglądanie Instagrama.

W 2022 roku został uczestniczką kursu zawodowego „Architektura Porządku” po którego zrealizowaniu znalazłam się w elitarnym gronie 150 kobiet z całej Europy, które posiadają certyfikat ukończenia tegoż kursu.

Od października 2022 roku moją marką osobistą jest Pani Porządku.

Działając w branży moją pasją pozostaje porządkowanie szaf oraz dokumentów, a ma to źródło w mojej wieloletniej pracy biurowej.

Z chęcią również uporządkuje Twoją kuchnię czy inne pomieszczenia, pomogę wybrać Ci najlepsze rozwiązania organizacyjne dla Twojego stylu życia.

3 porady od Pani Porządku

  1. Wprowadź organizację sezonową.
    • Nawet jeśli nie możesz sobie pozwolić na wydzielenie osobnej strefy przechowywania na ubrania sezonowe zastanów się, czy możesz włożyć je do osobnych organizerów i dzięki temu uczynić swoją sezonową zmianę garderoby jeszcze łatwiejszą. Będziesz dokładanie wiedzieć, jakie ubrania masz na dany sezon i nie będziesz się denerwować, gdy w środku lata w poszukiwaniu ulubionej bluzki trafisz na ubrania do sportów zimowych albo na odwrót, kostium kąpielowy w środku zimy.
  2. Czujesz dreszcze kiedy słyszysz o sobotnim sprzątaniu?
    • Powitaj w swoim życiu idee „sprzątania czwartkowego”. W czwartki jesteśmy jeszcze wystarczająco zmotywowani do działania, a dzięki szybkim porządkom w czwartek masz do dyspozycji piątek i cały weekend na różne aktywności inne niż randka z mopem czy spotkanie z kurzem.
  3. Zamień głębokie szafki na szuflady bez wizyty stolarza.
    • Jeśli masz problem z nurkowaniem w głębokiej szafie albo po prostu chcesz łatwiej dostać się do swoich ubrań zainwestuj w kilka organizerów do których włożysz ubrania czy inne, mniejsze części garderoby. Takie organizery możesz ułożyć na półce i szybko wyciągać, jak zawartość szuflady. Łatwo dostępnym rozwiązaniem jest seria organizerów Skubb z Ikea.

Urszula Sokół -Pani Porządku

Chcesz zobaczyć jak w łatwy sposób możesz zapanować nad swoją przestrzenią? Napisz do mnie:

Facebook: Pani Porządku
Instagram: Pani Porządku

Osobiście rekomendujemy !

Nasze szafki i szuflady poukładane!

Pani Porządku gotowa do akcji!


Jeśli potrzebujesz więcej szczegółowych informacji lub rekomendacji -to śmiało napisz do Nas!

Przyjdź na Klubowie śniadanie a poznacie się osobiście! Zapraszamy! Link tutaj!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *